
07 Jul PRACTICAL SCULPTURE: A VISION OF MARBLE, BY JOAQUÍN MOLL
PRACTICAL SCULPTURE: A VISION OF MARBLE, BY JOAQUÍN MOLL
The practical sculpture of Joaquín Moll is present in the furniture collection of the most exclusive houses in Madrid.
My career began in the late 80’s in Madrid. With my partner Jose Luis Garcia Soto we started a project through which we set out to achieve one purpose: to manufacture marble products characterized by unparalleled quality and groundbreaking design, which would succeed in making their way into the decoration sector of the Spanish capital through distribution agreements with the most exclusive local vendors. Practical sculpture Joaquin Moll.
Looking back to our early days, the ambitious project was a success. Moll rapidly became a highly appreciated name in the world of interior design. It was a time when taste and class flourished, and so did the appreciation of noble materials combined with the most exclusive fabrics.
Our furniture became part of many people’s lives. They conveyed a relaxed atmosphere, gave the environment a professional look, and inspired a sense of family. In addition, marble always denotes elegance, sophistication. It is a very special material. I see my creations as elements to basically grow around it, to fill it with successes, stories, experiences.
Usually, my final pieces are composed of a pedestal of marble and metal, supported by a glass top that, as I see it, is a critical part of the design, providing the final touch and a most glamorous detail. In other occasions, I blend materials by combining their different raw appearances – as is the case for metals.
I deeply admire the personality that materials have and I try to keep their language intact. In this way, once you approach to contemplate the piece of decoration, the materials communicate by themselves.
My most important references are the Spanish artists of the 20th century, and in particular those sculptors such as Eduardo Chillida and Jorge de Oteiza. They used to admire the same materials that I love, such as stone and metals, as well as their oxidation processes and their voids.
Of course, designing with a material requires knowing the material. Listening to it, thinking about it and modeling it in my mind. All my life I have been living in the workspace, where I have studied, discovered and learnt about new materials, shades, textures, and treatment techniques. Innovation and continuous learning have been part of my professional career.
In fact, after 40 years in this profession, I continue to learn and develop my abilities every day.
The marble and the stones that I use the most are noble materials, not widely known because of their exclusivity, but rather because of their appearance and their pleasant, simple aesthetics that easily harmonize with the interiors.
I work with a wide range of marbles, mostly those that present surprising and unique veining. It is essential that I personally choose the individual slabs and blocks with which I am going to work. The same material from the same quarry can display very significant variations.
Proportion, balance, the search for beauty in form. Outlining, drawing, cutting, lightening the stone. These are the driving forces behind my designs. I hope that you will find them in my new, Synthesis Collection.
Joaquín Moll
ESCULTURA PRÁCTICA: UNA VISIÓN DEL MÁRMOL, POR JOAQUÍN MOLL
La escultura práctica de Joaquín Moll está presente en la colección de muebles de las casas más exclusivas de Madrid.
Mi carrera comenzó a finales de los años 80 en Madrid. Con mi socio José Luis García Soto pusimos en marcha un proyecto con el que nos propusimos alcanzar un propósito: fabricar productos de mármol caracterizados por una calidad inigualable y un diseño rompedor, que consiguieran abrirse paso en el sector de la decoración de la capital española a través de acuerdos de distribución con los vendedores locales más exclusivos.
Volviendo a nuestros inicios, el ambicioso proyecto fue un éxito. Moll se convirtió rápidamente en un nombre muy apreciado en el mundo del interiorismo. Era una época en la que el gusto y la clase florecían, así como la apreciación de los materiales nobles combinados con los tejidos más exclusivos.
Nuestros muebles pasaron a formar parte de la vida de muchas personas. Transmitían una atmósfera relajada, daban al entorno un aspecto profesional e inspiraban un sentimiento de familia. Además, el mármol siempre denota elegancia, sofisticación. Es un material muy especial. Veo mis creaciones como elementos que básicamente crecen alrededor de él, para llenarlo de éxitos, historias, experiencias.
Por lo general, mis piezas finales están compuestas por un pedestal de mármol y metal, apoyado en una tapa de cristal que, a mi modo de ver, es una parte fundamental del diseño, que aporta el toque final y un detalle de lo más glamuroso. En otras ocasiones, mezclo materiales combinando sus diferentes apariencias en bruto, como es el caso de los metales.
Admiro profundamente la personalidad que tienen los materiales y trato de mantener su lenguaje intacto. De este modo, una vez que te acercas a contemplar la pieza de decoración, los materiales se comunican por sí mismos.
Mis referencias más importantes son los artistas españoles del siglo XX, y en particular aquellos escultores como Eduardo Chillida y Jorge de Oteiza. Ellos admiraban los mismos materiales que yo amo, como la piedra y los metales, así como sus procesos de oxidación y sus vacíos.
Por supuesto, diseñar con un material requiere conocerlo. Escucharlo, pensarlo y modelarlo en mi mente. Toda mi vida he vivido en el espacio de trabajo, donde he estudiado, descubierto y aprendido sobre nuevos materiales, tonos, texturas y técnicas de tratamiento. La innovación y el aprendizaje continuo han formado parte de mi carrera profesional.
De hecho, después de 40 años en esta profesión, sigo aprendiendo y desarrollando mis habilidades cada día.
El mármol y las piedras que más utilizo son materiales nobles, no muy conocidos por su exclusividad, sino por su aspecto y su estética agradable y sencilla que armoniza fácilmente con los interiores.
Trabajo con una amplia gama de mármoles, sobre todo los que presentan vetas sorprendentes y únicas. Es fundamental que elija personalmente las losas y los bloques con los que voy a trabajar. Un mismo material procedente de la misma cantera puede presentar variaciones muy significativas.
La proporción, el equilibrio, la búsqueda de la belleza de las formas. Delinear, dibujar, cortar, aligerar la piedra. Estos son los motores de mis diseños. Espero que las encuentren en mi nueva Colección Síntesis.
Joaquín Moll
Sorry, the comment form is closed at this time.